Henryk Kazimierz Milicer

Henryk Kazimierz Milicer (Henry Millicer) (1915-1996), inż. mechanik, pilot sportowy, konstruktor samolotów


Zobacz film

Pochodził z warszawskiej rodziny inteligenckiej. Studiował na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej. w 1atach 1936-37 pracował w biurze konstrukcyjnym PZL, biorąc udział w projektowaniu samolotu bombowego PZL.37 Łoś oraz rozpoznawczo-bombowego PZL.46 Sum. w 1939 r. podjął pracę w DWL w Warszawie, gdzie uczestniczył w pracach nad samolotem sportowym RWD-21, wodnosamolotem RWD-22 oraz myśliwcem RWD-25.

We wrześniu 1939 r. uczestniczył w ewakuacji samolotów wytwórni. Po przedostaniu się na Zachód odbył szkolenia lotnicze we Francji i Wielkiej Brytanii. w latach 1941-42 pracował w Biurze Instrukcji i Tłumaczeń PSP w Blackpool. w latach 1942–45 studiował na Wydziale Lotniczym filii Imperial College of University of London. Już w 1944 r. podjął pracę w wytwórni samolotów Airspeed w Esher przy projektowaniu samolotu pasażerskiego Ambassador (zbudowano 23 szt.). Od 1947 r. był zatrudniony w wytwórni Percival w Luton, gdzie przygotował dziewięć odmian usterzenia samolotu treningowego P.40 Prentice (zbudowano 422 szt.). Opracował też projekt wstępny samolotu treningowego Percival P.56 Provost (zbudowano 461 szt.), którego rozwinięciem jest treningowy samolot odrzutowy P.84 Jet Provost (zbudowano 505 szt.).

Z braku możliwości znalezienia odpowiedniej pracy w Europie, w 1950 r. wyjechał do Australii, gdzie do 1960 r. pracował w Government Air Factory w Melbourne przy projektowaniu odrzutowego celu latającego Jindvik oraz rakiety przeciwpancernej Malkara. w 1960 r. został głównym konstruktorem i kierownikiem technicznym wytwórni Victa. Udoskonalił tam swoją konstrukcję Victa Airtourer 100, który wraz z odmianą Airtourer 125 został w 1atach 1962-66 zbudowany w serii 172 szt. Po upadku zakładów Victa produkcję samolotu Airtourer przejęła nowozelandzka wytwórnia AESL, która uruchomiła produkcję dwumiejscowej wersji treningowej CT-4 Airtrainer (seria 114 szt.), używanej przez lotnictwo wojskowe Australii, Nowej Zelandii i Tajlandii. Łącznie zbudowano 286 samolotów tej rodziny.

W 1967 r. Milicer podjął wykłady z aerodynamiki i budowy samolotów w Royal Melbourne Institute of Technology.




 


Powrót



Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego,
Boeing Central & Eastem Europe
© NeoServer 2011      - Polityka obsługi "ciasteczek" -