Wsiewołod Jan Jakimiuk

Wsiewołod Jan Jakimiuk (1905 (1902?)-1991) Jean Jakimiuk, "Jaki", inżynier lotniczy, konstruktor samolotów


Zobacz film

Urodził się na Wileńszczyźnie. Ukończył studia matematyczne na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Odbył też studia inżynierskie w Paryżu na Ecole Nationale Superieure d'Aeronautique i na Sorbonie. w 1930 r. podjął pracę w PZL w Warszawie w zespole inż. Zygmunta Puławskiego, słynnego konstruktora myśliwców ze "skrzydłem polskim". Po tragicznej śmierci Puławskiego Jakimiuk objął kierownictwo zespołu konstrukcyjnego i opracowywał rozwojowe wersje samolotów PZL P.11, PZL P.24, PZL P.8 i PZL P.28. Zaprojektował także samolot pasażerski PZL.44 Wicher.

Po wybuchu wojny został ewakuowany wraz z kadrą techniczną PZL przez Rumunię do Francji. Pracował tam jako kierownik zespołu polskich inżynierów w wytwórni lotniczej Societe Nationale des Constructions Aeronautiques – Sud Est (SNCA-SE).

Brytyjska firma de Havilland zaoferowała mu stanowisko głównego konstruktora filii w Kanadzie (DHC). Jakimiuk przeprowadził tam adaptację samolotu Avro Anson, skonstruował drewniane skrzydła do samolotu treningowego NA-66 Harvard II i zaprojektował zabudowę silnika Menasco na samolocie szkolnym DH.82 Tiger Moth. w 1942 r. uruchomił produkcję samolotu DH.98 Mosquito.

Po wojnie wraz z W. Stępniewskim na zamówienie RAF zaprojektował samolot szkolny DHC-1 Chipmunk (wyprodukowano 1292 egz.), następnie DHC-2 Beaver (wyprodukowano 1718 egz.) oraz przygotował projekt wstępny DHC-3 Otter. w 1948 r. przeniósł się do wytwórni de Havilland w Anglii, gdzie opracował odrzutowy samolot myśliwski DH.112 Sea Venom. Od 1951 r. ponownie związany z wytwórnią SNCA-SE, zaprojektował myśliwski samolot odrzutowy SE-5000 Baroudeur (nie wszedł do produkcji), był konsultantem przy budowie odrzutowego samolotu pasażerskiego SE-210 Caravelle.

W wyniku połączenia francuskich wytwórni lotniczych, Jakimiuk kontynuował pracę zawodową w powstałym koncernie Aerospatiale, zajmując się sprawami techniczno-ekonomicznymi i handlowymi. Uczestniczył w realizacji projektu Concorde. w latach 1966-72 był prezesem French Aerospace Corporation (filii Aerospatiale w USA). Na emeryturze pozostał konsultantem techniczno-ekonomicznym w Aerospatiale.







Powrót



Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego,
Boeing Central & Eastem Europe
© NeoServer 2011      - Polityka obsługi "ciasteczek" -